zernylafrance.blogg.se

Hur jag lever mitt liv i Frankrike med secondhandfynd och mina resor mellan "hemma och hemma" , Frankrike - Sverige.

Onsalacafét

Publicerad 2014-08-06 20:55:38 i Allmänt,

Här på Onsala-landet hemma hos mamma brukar vara ganska "lugna puckar". Det är som man är på semester, samtidigt som man har mycket med "småfix" att pyssla med(ingen lugn stund), Nä, skämt och sido  ;)
 
Mamma och jag satt vid lunch ute på altanen och softade. På långt håll såg vi Britt komma gåendes(en gammal jobbarkompis till mamma). Hon hade med sig lite kaffebröd, så jag laddade kaffe-fika och tog en paus för en stund bland blommorna jag höll på med. Efter 2 timmar gick Britt och jag satte igång med att sopa utanför entredörren(jädrans mycket "bös" av björk låg ju liksom i drivor. Jag hade tydligen tagit i satan när jag sopade för efteråt när jag tog av handskarna, hade jag lyckats skaft av hud på ena lillfingret. Svider gör det, men på med plåster, härda ut och bara se glad ut.
 
Helt plötsligt hörde jag en känd röst, Kaja(mammas bästa väninna hade kommit). Hon hade med sig kaffebröd och jag laddade snabbt ut fikat till tjejerna ;)  Jag satte mig i köket och pluggade lite franska. Rätt som det var hörde jag någon som kom. Det var Margareta som hade vägarna förbi(hon hade inget kaffebröd med sig)  ;) Jag blev lite full i skratt, hihi, sicket gäng som satt på altanen och "snattrade satan". Jag höll mig i köket. Det var rätt skönt,(softigt)! Jag började ladda middagen. Skalade potatis, fixade strömmingen och den stuvade spenaten. Vid 17-tiden kom Kattis(Kajas dotter), med Emmy(Kattis nya hund. Herregud, sicken söting! Alma var lite försiktig. Hon tyckte väl att "vad var detta som kom in i min trädgård"? Men det gick hur fint som helst!
 
Så gårdagen blev till en enda stor "Fika-dag med fin-fina vänner"! Mamma var så nöjd och glad -härligt!!
Från höger: mamma Anitha, Kaja, Alma(vid Kajas fötter), Kattis Margareta, Emmy(en liten bit av vitt bakom Margareta) :)
Kaja och jag och en liten bit av Alma, hihi!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Zerny

41-årig Onsala-tös som bosatt sig i Paris. Här bor jag sedan ett par år med pojkvän och en massa secondhand-stuff ;) Pluggar franska språket, följer PSG(bien sur), Verratti, "partykillen Lavezzi och Zlatan) ;) Flyger hem till Onsala varannan månad till mamma och Alma, kollar så allt är bra. Fart och fläkt är ju underbart!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela