zernylafrance.blogg.se

Hur jag lever mitt liv i Frankrike med secondhandfynd och mina resor mellan "hemma och hemma" , Frankrike - Sverige.

Del 1 av: Paris,tågstrul, flygförsening till nyfunnen vän, storm, snö och is

Publicerad 2013-12-06 21:59:00 i Allmänt,

Charle de Gaulle Airport.
Igår kom jag hem till Sverige, Onsala. Firar jul och nyår hemma hos mamma :) Oj, vilken resa jag vad med om igår, oooh, från ett soligt Paris, ett stormäventyr både i luften och på land!
 
Tog  linje 7 mot  Châtelet vid 09-tiden igår morse. Solen var på väg upp och knappt någon vind alls. Det kändes gott att vara ute i god tid(ville ha gott om tid i taxfreen, shopping)  ;)  Efter vandrat upp och ner i katakomberna i Châtelet, stod jag till slut glatt väntande på tåget mot CDG. Skärmen visade att tågen var försenade. Mer och mer folk blev det på plattformen(och jag började smått bli hispig)!
 
Efter 10 minuter kom äntligen tåget. Det var sjuk mycket folk, bestämde mig för att ta nästa tåg som skulle komma 2 minuter efter det första( om ett tåg är fullknökat, är det HELT OMÖJLIGT att kunna gå på). Puh, väl på tåget med resväska, dator, kamera tuffade vi på mot CDG. Klockan var bara runt 09:30., så tid hade jag gott om. Då, helt plötsligt stannar tåget mitt ute i " middle of nowhere"!!! Fan, tänkte jag, vad händer nu?, varför står vi här(kommer jag att hinna till planet)???!! Jaha, ett annat tåg skulle ta mig vidare till flygplatsen, puh, kunde andas ut(en liten rökpaus hanns med också) :)
 
Efter sista biljettspärren var jag inne på flygområdet, sen var det till att vandra igen(upp och ner i rulltrappor, gå ett gäng raksträckor, sedan ut till flygbussen(en 7-minuters resa till 2G). Härligt, då var man hemma(nästan)  ;)  Jag slängde in väskan, in i säkerhetskontrollen(säkerhetskontrollen är som ett gympapass, upp med jacka, handväska med allt, dator och systemkamera(bara 4 plastlådor!!, Puh, Huga!!
 
Äntligen kunde jag kolla in lite taxfree och annat smått och gott man kan hitta på att fördriva tiden med i väntan på att få gå på planet hem till La Suede. Jag köpte min favoritdoft; Jean Paul Gaultier - classique(a big one bien sur) ;) och lite annat smått och gott. Härligt, snart var det bara några minuter kvar innan jag skulle kliva ombord  ;)
 
 
Del 2 av spektaklet kommer imorgon  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Zerny

41-årig Onsala-tös som bosatt sig i Paris. Här bor jag sedan ett par år med pojkvän och en massa secondhand-stuff ;) Pluggar franska språket, följer PSG(bien sur), Verratti, "partykillen Lavezzi och Zlatan) ;) Flyger hem till Onsala varannan månad till mamma och Alma, kollar så allt är bra. Fart och fläkt är ju underbart!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela